Allmänna Villkor

Köpvillkor

CIVILBUTIKEN ägs av Civil AB 556788-2641, Smidesvägen 12, Solna Business Park.

Orderhantering, Lager, Distribution sker av X MOMS AB – nedan kallad kundtjänst.

Medlemmar i Civilförsvarsförbundet har möjlighet att logga in på sidan och få medlemsförmåner i form av större produktutbud, medlemspriser och även se produkter som är direkt kopplade till uppdrag och utbildningsnivåer.

Man kan handla utan att vara inloggad eller medlem i CIVILBUTIKEN. Undantag av de produkter som benämns ovan.

Leveranser sker endast inom Sverige. Priserna är inklusive moms.

All betalningshantering i webbutiken sker via Klarna. Kortbetalning eller fakturering.

Har du beställt varor från externa leverantörer kommer dessa varor att bekräftas, skickas och faktureras separat. Du får en separat fraktkostnad från respektive leverantör.

Frågor?
Kontakta CIVILBUTIKENS kundtjänst med mail under fliken kontakt eller ring
033-27 22 14, under kontorstid, helgfria vardagar 8-16.

 

Beställning

När du lagt din beställning och den har gått igenom, skickas en orderbekräftelse till den registrerade mailadressen. Om du beställer en produkt som är tillfälligt slut, restnoterar vi hela ordern tills full leverans kan ske. Ta kontakt med kundtjänst om du vill ha delleverans så kommer vi överens om leverans och fraktkostnader mm.

Orderbekräftelsen sänds som ett kvitto på att din order är registrerad och har gått igenom korrekt.

När din order skickas får du en leveransbekräftelse samt en sändningsbekräftelse via e-post, i den får du med paketets kolli-id och du kan spåra paketet.

Ändra din beställning
Vill du ändra eller annullera din order, kontakta oss så fort som möjligt då vi plockar och sammanställer order fortlöpande. Snabbast gör du detta genom att ringa oss på 033-27 22 14 (kontorstid, vardagar 8-16).

Har varan packats och skickats så kan vi tyvärr inte justera eller ändra ordern.

Öppet köp
Du har alltid 14 dagar öppet köp på din beställning enligt distanshandelslagen.

Detta gäller inte kundunika kläder/flaggor/mässprodukter eller andra produkter som märkts med ortsnamn/logo eller på annat sätt förädlats, ändrats eller anpassats.

Betalning
All betalning för privatpersoner sker via Klarna.
Har du frågor gällande fakturan eller betalalternativen så ber vi dig att kontakta Klarna direkt: www.klarna.com/se/kundservice eller på telefon 08-120 120 10.
Klarnas villkor: www.klarna.com/se/villkor-2

Företag, kommuner eller organisationer kan också välja att få faktura, då görs alltid en kreditupplysning innan varorna skickas ut.

 

Leveranser

Leveranstid
Beräknad leveranstid är 5 arbetsdagar. Kläder, mässprodukter och varor från övriga leverantörer kan ha längre leveranstid. Information om leveranstider finns på respektive artikel.

Leveranssätt
Leveranser sker endast inom Sverige med Post Nord. Levereras till ditt närmaste paketutlämnings ställe. Du kan inte själv styra utlämningsstället.

Vid leverans får du bekräftelsemail med paketets kolli-nummer, så du kan spåra paketet.

Du kommer också få SMS-avisering när ditt paket finns att hämta ut på närmsta utlämningsställe. Vid uthämtning ska giltig ID-handling uppvisas.

OBS! Var noga med stavningen av ditt namn då detta måste stämma överens med din ID handling.

Fraktkostnad
Privatperson – kan bara välja enhetsfraktkostnaden MyPack Collect.
Företag/Kommun/Organisationer – kan även välja Post Nord Parcel 16.00 – då dessa körs ut till företagsadresser. OBS! Väljer du som privatperson detta alternativ kommer du att få åka och hämta försändelsen på en postterminal för företag.

Outlösta paket
För ej uthämtade paket debiteras en kostnad för att paketet skickas i retur samt för administrationskostnader. Kostnaden för detta är f.n. 395 kr.

Ej uthämtade paket omfattas inte av ångerrätten eller 14 dagars returrätten enligt Konsumentverkets rekommendationer.

Det är viktigt att du meddelar oss om du ångrar ditt köp för att undvika denna kostnad.

Vid frågor kontakta vår kundtjänst 033-27 22 14

Garanti
Alla varor som säljs på denna webbplats omfattas av en garanti på 1 år från inköpsdatum. Vi följer konsumentlagens praxis. Garantin gäller inte vid: olyckshändelse, vanvård, överspänning/åska, onormal användning eller om du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar. Garantin gäller ej förbrukningsartiklar, engångsartiklar eller batterier (även laddningsbara), etc.

Vara med garantifel repareras. Om reparation anses olönsam, kan varan bytas ut mot annan vara med motsvarande funktion/prestanda. Generellt gäller respektive tillverkares garanti, se produktens förpackning eller manual

Om garantin behöver utnyttjas skall vår kundtjänst kontaktas, 033-27 22 14.
Vid garantiärenden sänder vi ut en fraktsedel för returfrakten.

 

Retur

Reklamation / felleverans
Är det något fel på varan, t.ex. skada, tekniskt fel eller felleverans – kontakta oss

Det går bra att ringa men vi vill att du också skickar ett e-mail med ditt reklamation/garantiärende och dina kontaktuppgifter. Reklamation skall göras inom skälig tid, från det att felet upptäckts.

Efter kontakt med kundtjänst skickar vi en retursedel. Viktigt är att varan skall skickas tillbaka i det skick som den mottogs åtföljd av en kopia av följesedel.

Vi skickar Dig ny produkt så snart vi mottaget returen. Eventuella transportskador på returen, på grund av bristfällig emballering, debiteras Dig som kund.

Om vi mot förmodan inte blir överens vid en reklamation har Du som svensk konsument möjlighet att ta hjälp av Allmänna reklamationsnämnden.

Ångerrätt/ byten
Ångerrätten gäller enligt distans- och hemförsäljningslagen. Distanshandelslagen ger dig 14 dagars ångerrätt från den dag du tagit emot varan.

Som kund hos oss kan du alltid ångra ditt köp inom föreskriven tid skicka ett e-postmeddelande till oss där det klart och tydligt framgår att du vill utnyttja din ångerrätt. Maila till info@civilbutiken.se Kundtjänst återkopplar till dig per e-post om hur du skall returnera varan samt hur återbetalning kommer att ske.

Ångerrätt gäller om varan inklusive tillbehör återsänds i oanvänt, oförändrat skick och i originalförpackning. Kostnaden för att skicka tillbaka ditt ångrade köp betalar du som kund själv. Tänk på att det är du som kund som ansvarar för varan tills den nått oss. Förpacka varan så att den inte skadas under frakt. Eventuella transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig. Efter att vi mottagit returvaran återbetalar vi era pengar till angivet bankkonto eller betaltjänst inom max 14 dagar.

Viktigt att tänkta på vid retur, efter kontakt med oss:
Kontakta ALLTID oss först.

Bifoga följesedel, eller annan dokumentation med ditt namn, kontaktuppgifter, ordernummer, så vi vet vem som skickar tillbaka varorna.

Du får inte tejpa, skriva eller klistra fast retursedeln på produktens originalförpackning.

Med originalförpackning menas den förpackning varorna ligger i, exempelvis skokartong eller blisterförpackning. Du måste fästa returadresssedeln på ytteremballaget som varorna sänds i.

 

PUL /GDPR

Som medlem i Civilförsvarsförbundet kontrolleras din inloggning med medlemsregistret MAX. De uppgifter vi hämtar till webbutiken är endast medlemsstatus samt uppdrag och kursbehörigheter för att kunna visa dig rätt produktutbud och priser.

Efter att du skickat din beställning till oss lagrar vi dina adressuppgifter, e-post samt telefonnummer. Vi samlar inte in personnummer då vi inte hanterar betalningslösningen

I samband med din registrering och beställning hos oss godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Vi lagrar fakturauppgifter i 7 år enligt bokföringslagen. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få fram den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.

Vi delar inte dina personuppgifter med någon partner. Om du vill ha nyhetsbrev från oss får du efterfråga dem separat.

Då alla betalningsuppgifter som personnummer, betalkortnummer mm hanteras av Klarna – hänvisar vi i dessa avseenden till Klarnas kundtjänst.

 

Force Majeure

Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

 

Reservationer

Vi reserverar oss för eventuella tyrckfel.

Vi reserverar oss, och kan inte kompensera för leveransförseningar hos anlitade transportföretag då detta ligger utanför vår kontroll. Ej heller för paket som av kunden adresserats till fel adress eller med felaktigt mottagarnamn.

Vi förbehåller rätten att ändra priser och villkor utan att avisera detta i förväg. Detta då omvärldsfaktorer, valutor etc. kan påverka priser och villkor. Det pris som avtalats vid beställningstillfället gäller.

0

Start typing and press Enter to search